-->

ريجيم البطن والارداف للدكتور مصطفى سارى diet

ريجيم  البطن والارداف للدكتور مصطفى سارى  diet
    ريجيم  البطن والارداف للدكتور مصطفى سارى، إنقاص الوزن الموضوعي أو ريجيم البطن والأرداف للدكتور مصطفى سارى يبحث عنه العديد ممن يعانون من السمنة الموضعية خاصة النساء اللائي يعانيين من السمنة في منطقة البطن والارداف، لذلك يحتاجون إلى ريجيم الأرداف والبطن وتخسيس البطن والأرداف، لذلك نقدم في جبنا التايهة إنقاص الوزن فى منطقة البطن والأرداف باستخدام رجيم ناجح يستخدم في تنحيف البطن والأرداف لطبيب من أشهر أطباء التغذية في مصر، diet-weight loss
    ريجيم  البطن والارداف للدكتور مصطفى سارى, إنقاص الوزن الموضوعي أو ريجيم البطن والأرداف للدكتور مصطفى سارى يبحث عنه العديد ممن يعانون من السمنة الموضعية خاصة النساء اللائي يعانيين من السمنة في منطقة البطن والارداف, لذلك يحتاجون إلى ريجيم الأرداف والبطن وتخسيس البطن والأرداف, لذلك نقدم في جبنا التايهة إنقاص الوزن فى منطقة البطن والأرداف باستخدام رجيم ناجح يستخدم في تنحيف البطن والأرداف لطبيب من أشهر أطباء التغذية في مصر, diet,weight loss,اسرع رجيم للبطن والارداف في اسبوع,رجيم البطن والارداف والافخاذ,رجيم البطن والارداف بالاعشاب,رجيم قاسى للبطن والارداف,رجيم للبطن والارداف والمؤخرة,رجيم البطن والارداف للدكتور مصطفى سارى,رجيم لتخسيس البطن فقط,نظام غذائي لتخسيس البطن
    ريجيم  البطن والأرداف للدكتور مصطفى سارى  diet


    ريجيم  البطن والارداف للدكتور مصطفى سارى  diet -  إنقاص الوزن فى منطقة البطن والأرداف:

    الدكتور مصطفى سارى من أشهر الأطباء فى مجال إنقاص الوزن والريجيم كذلك له العديد من الوصفات فى مجال زيادة الوزن .

    برنامج رجيم للبطن والارداف للدكتور مصطفي ساري حيث صمم برنامج رجيم للبطن والارداف . الخطة تتم على 6 أسابيع.

    الاسبوع الأول :

    الإفطار: بيضة مسلوقة أو كوب زبادي + شريحة توست او ربع رغيف + 3 ملاعق رده او 2 قرص ردة بين الإفطار والغداء: حبه واحده من الفاكهه ( موزة او تفاح او برتقال ) + ملعقة رده

     الغذاء: طبق خضار بدون سمن أو زيت + سلطه خضراء + سمكة مشوية أو ربع دجاجه او قطعتين لحم + 3 ملعقة رده او 3 قرص رده بين الغداء والعشاء: حبه واحده من الفاكهه ( موزة او تفاح او برتقال ) + ملعقة رده.

     العشاء: كوب زبادي + ابيضة + 3 ملاعق رده او 3 قرص رده أو شريحة لحم صغيرة + 1 توست + 3 ملاعق رده او 3 قرص رده أو 2 ملعقة جبن قريش او جبن قليل الدسم + شريحة توست + 3 ملاعق رده او 3 قرص رده رجيم الارداف .

    الاسبوع الثاني : 

    الإفطار اليومي : إختيار من أى من الآتي : 


    1.  ½ كوب عصير برتقال أو برتقالة كاملة + بيضة مسلوقة + شريحة توست او ربع رغيف + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة .
    2.  1 زبادي + ثمرة فاكهة ويفضل البرتقال أو التفاح لإحتوائهم على الألياف + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة .
    3.  تفاحة كاملة بقشرها + شريحة بسكوت دايجستف كبيرة + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة.


     الغداء اليومي : إختيار من أى من الآتي : 


    1. 2 شريحة توست ريجيم + شريحة جبن شيدر + ثمرة فاكهة ( تفاح أو برتقال ) + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة .
    2.  2 شريحة توست ريجيم + علبة تونة صغيرة بدون زيت أو سمكة مشوية متوسطة + سلطة خيار ( 2 ملعقة زبادي و 1 خيار ) + تمرة فاكهة + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة .
    3.  4 ملاعق فول بالليمون والكمون + 2 شريحة توست ريجيم + ثمرة فاكهة + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة.



     العشاء اليومي :

     إختيار من أى من الآتي : ( يمكن تبديل وجبة الغذاء بالعشاء حسب الرغبة ).


    1.  ¼ فرخة مشوية أو مسلوقة + سلاطة خضراء +4 ملاعق خضار سبانخ أو فاصوليا أو خرشوف لأحتوائهم على الكثير من الألياف + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة.
    2. 2 بيضة مسلوقة + سلاطة خضراء ويمكن اضافة الجزر عليها + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة .
    3.  شريحة سمك أو سمكة مشوية او تونة بدون زيت + 2 ملعقة ارز ويفضل الارز الأسمر + 3 ملاعق رده او 3 قرص ردة رجيم الارادف.


    إقرأ أيضاً: ريجيم (دايت - حمية غذائية) العسل والقرفة لخسارة 3 كيلو أسبوعياً

     الاسبوع الثالث :

    الإفطار: 4 ملاعق فول بليمون أو 1 زبادي أو بيضة مسلوقة + اشريحة توست + قهوة او شاى بلبن منزوع الدسم + 3 ملاعق رده او 2 قرص ردة.

     الغداء: أى كمية من الخضار المشكل المطبوخ في طاجن أو مسلوق أو نئ في نئ وممكن تبديل الخضار المسلوق بالسلاطة الخضراء + أى كمية من السمك المشوي أو التونة بدون زيت أو الفراخ المشوية ويضاف الى الوجبة 3 ملعقة رده او 3 قرص رده.

     العشاء: 1 زبادي + 2 شريحة توست أو 5 ملاعق جبن قريش او جبن خالي الدسم + 1 شريحة توست أو بطاطس مسلوقة + سلطة خضراء و يضاف للوجبة 3 ملاعق رده او 3 قرص رده رجيم الارادف.

     تنحيف البطن والأرداف - الأسبوع الرابع:

    الإفطار: شريحة توست + 2 ملعقة عسل أو 2 بيضة + شريحة لانشون أو كوب زبادي ومعلقة ردة مع وجبة الإفطار 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة بين الإفطار والغداء: حبه واحده من الفاكهه ( جريب فروت او تفاح او برتقال او 2 تمر ) + ملعقة رده. 

    الغداء: طبق خضار بدون سمن أو زيت أو سلطه خضراء نصف دجاجه او قطعتين لحم بحجم 1/4 كيلو او 5 شرائح رومي مدخن 2 ملعقة رده او 2 قرص رده بين الغداء والعشاء: حبه واحده من الفاكهه ( جريب فروت او تفاح او برتقال او 2 تمر ) + ملعقة رده.

     العشاء: مثل الغذاء بعد العشاء بساعتين عند الاحساس بالجوع: حبه واحده من الفاكهه ( جريب فروت او تفاح او برتقال او 2 تمر ) + ملعقة رده رجيم الارداف.

     الأسبوع الخامس : 

    الافطار :شريحة توست + 2 ملعقة عسل أو مربى أو شريحة توست + 5 ملعقة جبنة قريش أو جبن منزوع الدسم مع وجبة الإفطار يجب تناول 3 أكواب ماء + 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة.

     الغداء : الاختيار الاول : مكرونه مسلوقه أي كمية ( يمكن اضافة كاتشب ) + سلطه خضراء او خضار مسلوق، الاختيار الثاني : بطاطس مسلوقه أي كميه + سلطه خضراء او خضار مسلوق، الاختيار الثالث : ارز مسلوق أي كميه + سلطه خضراء او خضار مسلوق . مع وجبة الغذاء يجب تناول 3 أكواب ماء + 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة.
     العشاء: صنف واحد فاكهه أي كميه غير الفواكة الغير مسموحة، مع وجبة العشاء يجب تناول 3 أكواب ماء + 2 حبة ردة او 2 ملعقة ردة .

    إقرأ أيضاً:

     الأسبوع السادس :

    الافطار: ثابت في جميع الايام 1 تفاحة + قهوة او شاي بحليب منزوع الدسم وممكن استخدام بدائل السكر الغذاء اليوم الاول .

     الغداء : ربع دجاجة مشوية او علبة تونة + 4 ملاعق ارز او 4 ملاعق مكرونة + 5 ملاعق سلطة العشاء : 2بيضة مسلوقة + سلطة خضراء اليوم الثاني: الغداء : علبة تونة مصفاه من الزيت أو سمكة مشوية متوسطة الحجم+ سلطة خضراء العشاء : 1 بطاطس مسلوقة + سلطة خضراء + حبة فاكهة ( تفاح أو خوخ أو كمثري ) اليوم الثالث : الغداء : 2شريحة لحم + سلطة خضراء + خضار مسلوق العشاء : 5 ملاعق جبن قريش او بيضة مسلوقة + 1 توست ريجيم اليوم الرابع: الغداء : علبة تونة مصفاه من الزيت أو سمكة مشوية متوسطة الحجم+ سلطة خضراء أو خضار مسلوق بأى كمية.

     العشاء: 5 ملاعق جبنة قريش+ بيضة مسلوقة+ 1 توست .

    إقرأ أيضاً: دايت الأناناس والكيوى لإنقاص الوزن 10 كيلو juice diet recipes

     اليوم السابع:

     الغداء : سمكة مشوية متوسطة الحجم + سلطة خضراء بأى كمية العشاء : سمكة مشوية متوسطة الحجم + سلطة خضراء بأى كمية ويشرب قبل كل وجبة كوب ماء كبير مع أخد 2 حبة ردة أو 2 معلقة ردة.

    ملحوظة هامة:
    •  يمكن شرب كوب شاي بالحليب مره واحده باليوم .
    •  ممكن إستخدام بدائل السكر.
    •  يجب شرب الماء بكثرة حوالي 12 كوب باليوم منهم كوب او اتنين قبل كل وجبة 
    • الريجيم 6 أيام ويوم راحة في كل الأسابيع الستة .
    • يجب القيام ببعض التمارين الرياضية يوميا صباحا ومساءا لمدة ربع ساعة .
    مواضيع ذات صلة:
    غير معرف
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع جبنا التايهة .

    إرسال تعليق